Нагоре икона Бутон за връщане към началото

УниКредит Груп представя първия индекс на оптимизма в ЦИЕ

Новини

Работата в чужбина е най-предпочитана от 13% от младите българи

Проучването на УниКредит Груп за региона на ЦИЕ и Австрия показва, че очакванията на българите са за относително стабилно икономическо положение след 3 години, но без особен ентусиазъм

Според индекса на оптимизъм: Младите хора от региона гледат към бъдещето уверено

Около 13% от младите българи (под 30 години) мислят, че най-благоприятното за тях в професионално отношение развитие е да работят в чужбина в средносрочен план. Това показва представително проучване* на УниКредит Груп за 15 страни от Централна и Източна Европа (ЦИЕ)** и Австрия, в което са участвали над 15 хил. души. Точно 13 е и средният процент на младите хора в региона, планиращи да работят извън собствената си страна.

В момента само 1% от българите, учили и или планиращи образование в чужбина, имат намерение да се върнат и да работят в страната. Около 9 пъти повече е броят на онези, които искат да се преместят в чужбина завинаги или поне за много дълъг период. Трите страни, които държат първенството по желание за дългосрочно напускане са Босна и Херцеговина, Сърбия и Словакия – съответно с 16%, 13% и 11%. Една пета от румънците също искат да работят в чужбина, но плановете им за престой извън родината са по-краткосрочни.

„Желанието за емиграция е свързано с очакванията за икономическото развитие на съответната страна и свързаната с това лична икономическа перспектива”, казва Мартин Майер, зам.-директор на отдела за маркетингови проучвания на Банк Аустрия, част от УниКредит Груп. Той обяснява сравнително високия процент на желаещите да напуснат дългосрочно страната българи с очакванията на сънародните ни за развитието на икономиката – стабилно, но без особена еуфория.

На въпроса „Как според личното ви мнение ще се развие икономиката на страната ви през следващите три години?” повечето българи са изразили премерен оптимизъм.

Подобен отговор „нито положителен, нито отрицателен” е отговорът на българите и на въпроса за очакванията за личното икономическо състояние в следващите три години. В регионален аспект България попада в „златната среда” като най оптимисти по отношение на собственото си развитие в средносрочен план са казакстанците и румънците. Населeнието в тези държави, заедно с поляците, са с най-положителна нагласа за бъдещето и на страните си като цяло.

Младите вярват в доброто бъдеще

Въпреки интересните различия между държавите, резултатите от проучването на УниКредит Груп показват единна тенденция на по-голям оптимизъм сред по-младото поколение. Във всички изследвани страни показателят за оптимизъм*** сред анкетираните се увеличава с падане на възрастовата граница. Така например на индекс 52, получен при сумиране на отговорите на всички българи за очакванията за икономиката на страната, при ограничаване на извадката на анкетираните до тези под 30 години, показателят вече 57. Тази разлика е особено видима в Полша, където тя е над осем пункта.

Още по-големи разлики има при средните стойности, калкулирани на отговорите на въпроса за собственото бъдещо развитие на анкетираните от различните възрастови групи. Над 70 е показателят за оптимизъм сред младите в Казакстан, следват Румъния и Полша - с 69 и Сърбия - с 66. В България този индекс отново е близо до срената стойност за ЦИЕ – 59.

„В страни като Казакстан и Украйна промените се случват в момента и младото поколение вижда шанса си за бъдещо динамично развитие”, казва Ралф Мюлер, член на управителния съвет на Банк Аустрия, част от УниКредит Груп.

Според проучването на УниКредит Груп като цяло младите хора в ЦИЕ имат положителни очаквания за бъдещето и показват голяма гъвкавост при планиране на кариерата и желание да са мобилни. Те се стремят към работа в чужбина, поне за определен период, и затова виждат в падането на границите по-големи възможности за развитие, сочи проучването на УниКредит Груп.

„За нас е радостно да видим, че младите хора от ЦИЕ разпознават възможностите и знаят как да ги оползотворяват. По този начин младежите от ЦИЕ, регион с голям потенциал, създават силна основа за бъдещето”, казва Ралф Мюлер.

„Специално в Полша, Сърбия, Русия, Босна и Херцеговина, както и Казакстан, младото поколение вярва, че страната му преживява изключително добро икономическо развитие”, казва Мартин Майер, зам.-директор на отдела за маркетингови проучвания на Банк Аустрия, част от УниКредит Груп.

„Австрийските младежи нямат чак толкова еуфорична настройка: не че са с песимистични очаквания, но им липсва по-изявения оптимизъм на ЦИЕ”. Настройката в Турция, пък е дори още по-лоша. Освен напрегнатата и нестабилна политическа обстановка, другите основни проблеми там са високата инфлация, колебанията на цените и лихвените равнища. Другата държава, в която засега оптимизмът липсва, е Унгария – там все по-ясно се усеща необходимостта от промени във фискалната политика, а икономическата ситуация постоянно се усложнява.

Младежите вярват в частната инициатива

Младите хора в ЦИЕ виждат собствения бизнес като добра алтернатива на „намирането на работа”, показват още резултатите от проучването на УниКредит Груп. Поколение на частната инициатива се изгражда в момента особено бързо в Турция, където 38 на сто от населението има ясна представа за възможен частен бизнес в бъдеще. Инициативност показват и сърбите (22% планират частен бизнес) и унгарците (22%). Около 12% от българите смятат, че най-благоприятен за тях вариант е до три години да управляват собствен бизнес.

„Като цяло, множеството млади хора в ЦИЕ предпочитат да работят в собствената си страна, като това се отнася в най-голяма степен това Словения, Русия, Украйна и Австрия”, казва Майер. „Освен това те избират бъдещите си работодатели много внимателно”. Младите дават положителна оценка на навлизането на международни компании за развитието на страните си.

Индексът на оптимизъм на УниКредит Груп

„Проучването, което направихме за първи път, но което планираме да правим регулярно веднъж в годината ни даде възможност да изчислим индекс на оптимизма. Ясно се вижда, че с много малко изключения, младите хора в ЦИЕ, имат положителни очаквания за бъдещето”, казва Мюлер.

Индексът на оптимизъм на УниКредит Груп се измерва като се отчетат отговорите за очакванията на младите за развитие на техните страни и за собственото им икономическо положение. Индексът на оптимизъм в България, според изследването на УниКредит Груп, е 58 за хората под 30 години и съвпада със средния показател на региона. В двете крайности са Полша, където живеят най-големите оптимисти, и Турция, където индексът на оптимизъм е най-нисък.

За УниКредит Груп

С активи в размер на над 1 млрд. евро, нареждайки се сред най-големите финансови групи в Европа, УниКредит присъства в 23 страни, с повече от 40 млн. клиенти, около 10,000 филиала и близо 180,000 служители.

В региона на ЦИЕ УниКредит разполага с най-голямата международна банкова мрежа от над 3,900 клона и филиала, където над 80,000 служители обслужват около 27 млн. клиенти. Групата оперира в следните страни: Азърбайджан, Босна и Херцеговина, България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Казакстан, Киргистан, Полша, Румъния, Русия, Сърбия, Словакия, Словения, Таджикистан, Турция и Украйна.