Новини
Пазарът на факторинг в България ще расте средно над 40% годишно
Първата факторинг компания в България УниКредит Факторинг реализира оборот от над 400 млн. лева през изминалата година. Дружеството очаква до края на 2007 г. оборотът му да достигне около 600 млн. лева. Така УниКредит Факторинг се утвърждава като най-силната факторингова институция в страната.
„Реално факторинговият пазар в България тепърва предстои да се развива. След УниКредит Факторинг бяха създадени още няколко факторингови компании, но очаквам активизиране и навлизане на пазара на нови сериозни играчи”, коментира Филип Генов, изпълнителен директор на УниКредит Факторинг в България.
Факторигът е ефективно решение за нарастващата междуфирмена задлъжнялост
По данни на УниКредит Груп през последните години факторинг пазарът в Централна и Източна Европа има годишен ръст между 20% и 40% в отделните държави. Очаква се този двуцифрен годишен ръст да се запази и в следващите няколко години. В България през 2007 г. той ще надвиши 35%, след което ще се движи в нива около 40% годишно.
„Българската икономика има значителна полза от развитието на факторинговия пазар у нас. Факторингът е ефективно решение за нарастващата междуфирмена задлъжнялост”, смята Филип Генов. По наблюдения на УниКредит Факторинг у нас отложените плащания са със среден срок от около 57 дни. Ако по време на това забавяне на плащанията компанията ползва факторинг, това означава тя да може да работи със свежи пари, с които да произвежда повече, а следователно да продава, търгува и печели повече. „Така факторингът работи за намаляване на фирмената задлъжнялост и едновременно с това за увеличаването на брутния вътрешен продукт”, допълва Филип Генов.
Предимства на факторинга
„Едно от основните предимства на факторинга като алтернатива на банковия кредит е по-опростената процедура и сравнително по-ниската цена. Облекчение има и поради липсата на необходимост от обезпечение по финансирането. За разлика от традиционния кредит, факторингът не се записва като дълг в баланса на компанията и тя съответно няма заеми, които да погасява”, казва Филип Генов. Според него факторингът е ефективен избор за производители, търговски компании или фирми, работещи в сферата на услугите, които извършват редовни доставки при условия на открити сметки и издават фактури за продажбите си. УниКредит Факторинг предлага вътрешен факторинг, което означава, че и купувачът и продавачът трябва да са позиционирани в България и между тях не трябва да съществува икономическа свързаност.
Основните ползи за ползване на факторинг за компанията доставчик (продавач) са: достъпа до ресурс при по-добри условия в сравнение с класическото финансиране, оптимизиране на паричните потоци, изнасяне на дейностите по събиране и администриране на вземанията, по-голяма ликвидност и подобрение на оборотния капитал и др. Фирмата купувач или длъжник пък получава по-добри условия на плащане и възможност за създаване на кредитна история.
Любопитен факт за факторинга
В първоначалната си форма като идея услугата, която днес наричаме факторинг, е възникнала по времето на вавилонския цар Хамурапи (на снимката в началото). По негово време е създадена една от първите писмености и един от най-старите запазени държавни закони и бизнес етикет – известни като Законите на Хамурапи. Те били изсечени в камък и поради това се считали за неизменяеми.