Нагоре икона Бутон за връщане към началото

Предпазване от измами, свързани с инвестиции, онлайн работа, превод на средства и "плати на приятел"

Новини

Уважаеми клиенти,

Бихме искали да Ви информираме относно зачестили случаи на измами от следните типове:

Инвестиционни измами:

  • Внимавайте при предложения за инвестиции с бърза и висока доходност, които се получават неочаквано през социалните мрежи, през популярни приложения за изпращане на текстови съобщения или телефонни обаждания.
  • Измамниците често се представят за финансови консултанти или инвестиционни посредници/брокери. По време на разговора изискват да им предоставите Вашата лична и банкова информация (номера на банкови карти, сметки, парични наличности, потребителско име и парола за достъп до онлайн и мобилно банкиране).
  • Крайната целта е да Ви убедят да преведете суми към фалшиви инвестиционни платформи чрез банков превод по сметка към непознато за Вас лице/дружество или чрез плащане с банкова карта.
  • По време на разговора можете да бъде поканени, под различен претекст, да инсталирате приложение за отдалечен достъп или софтуер на Вашия компютър, лаптоп или мобилен телефон. По този начин измамниците осъществяват контрол върху Вашето устройство, което се използва за зловредни цели.

Измами, свързани с онлайн задачи, харесвания на видеа и загуба на средства.

  • При тях получавате съобщение по чат приложение, като SMS (вижте пример) или попадате на обява в социална мрежа, която Ви предлага задача да харесвате видеа в социалните мрежи срещу заплащане на момента без договор.
  • След няколко такива задачи Ви предлагат вариант да печелите повече, като преминете на по-високо ниво, което ще се случи след като Вие самите направите инвестиция от Вашите лични средства. Това плащане се представя като необходимост за активиране на акаунт/профил, което ще се върне още при следващата задача.
  • Впоследствие Ви изпращат линк към платформа, която имитира дейност – показва баланс, прогрес и печалби.
  • При този вид измама не можете да изтеглите депозирани от Вас средства, винаги се появява съобщение, което Ви приканва да заплатите допълнителни такси.
  • В действителност измамниците поддържат комуникацията, докато спрете да заплащате суми.

Измама „Плати на приятел“

  • Измамниците се представят за Ваш близък, приятел или роднина като съобщението стига до Вас през чат приложение или социална мрежа. Обикновено измамникът иска да му се помогне спешно, като му се преведе малка сума по нова сметка или по сметка на трето лице, тъй като няма достъп до своето  онлайн/мобилно банкиране.  Разбира се, обещава да върне сумата скоро.
  • В някои от случаите се използва нов телефонен номер, като профилната снимка и името са идентични с това на Вашия близък, но е възможно да се използва и познатия Ви телефон за контакт.
  • Ако се подведете, ще преведете сумата на непознат, мислейки, че помагате на близък, който няма представа за разговора и плащането.

Как да се предпазите от измамите?

  • Ако получите такава комуникация, бъдете критични и винаги проверявайте внимателно източника на информацията за инвестицията или онлайн работата.
  • Не превеждайте суми, ако не сте сигурни в получателите, титулярите на сметките и инвестиционните платформи.
  • Препоръчваме да осъществите обаждане с Вашите близки приятели, за да сте сигурни, че те искат да им преведете сума.
  • Не предоставяйте лични или банкови данни и не инсталирайте приложение/софтуер по предложения на трети страни.

При съмнения за измама, своевременно се свържете с Центъра за контакт с клиенти на телефон 0700 1 84 84 (кратък номер 1 84 84) или на имейл: DbmmDfoufsAVojDsfejuHspvq/Ch.

Допълнителни препоръки и съвети за превенция от измами можете да намерите и на сайта на банката.

С уважение,

Екипът на УниКредит Булбанк