Въведеното извънредно положение заради Covid-19 предизвиква най-големите ни страхове не само в здравословен план, но и в икономически аспект, особено за по-малките фирми. Но има и добра новина – гъвкавостта и адаптивността на малкия и среден бизнес с право му отреждат една от най-важните роли във всяка икономика. Практиката също го показва – много компании се трансформират и намират начин да отговорят на нуждите на потребителите, приемайки новите предизвикателства. Това изисква много усилия, както и промяна във вътрешната нагласа, начина на работа и комуникацията с клиентите. Общовалидно е, че средата се променя и всички ние трябва да се нагодим. Ето няколко съвета какво можете да направите, за да преминете през трудния период по-лесно:
1. Поддържайте връзка
Дори търсенето на стоки и услуги да е силно намаляло или съвсем спряло, не прекъсвайте връзката с клиентите си. В настоящия момент това е едновременно и най-лесното, и най-трудното нещо. От една страна огромна част от хората са вкъщи, което неминуемо води до увеличение потреблението на интернет, включително сърфирането във всички социални мрежи, но от друга , трябва да намерите начин да отличите комуникацията си от останалите компании.
Добре е да намерите нишата, която да поддържа комуникацията – припомняне на налични продукти/услуги, създаване на очаквания и представяне на нови продукти, защо не и създаване на анкета за настоящите и бъдещи нужди на клиентите. Покажете вашия екип – хората, които продължават да работят. Това е моментът, в който е най-удачно да се изпробват нови канали и форми на съдържание – видеа, уебинари, подкастове, онлайн срещи и други. Ако имате сайт – не забравяйте редовно да актуализирате информацията в него, ако не – направете го чрез вашите канали на комуникация.
2. Бъдете прозрачни
Дори да изпитвате затруднение да предоставяте продуктите и услугите си по-обичайния начин, по-добре бъдете искрени с партньорите и клиентите си – сегашният момент е труден за всички. Обявете честно намеренията си и посочете реален срок, в който бихте могли да се справите, например: В този момент сме затруднени и не можем да поемем повече поръчки. Макар и със закъснение, ще изпълним вече заявените възможно най-скоро. Ще бъдем отново на разположение след 10 дни.
3. Показвайте съпричастност
Намалената покупателна способност ще се отрази на всички, но е важно клиентите ви да са наясно, че правите всичко възможно да останете близо до тях. Това може да се случи по няколко начина – чрез отстъпки, предлагане на нови абонаментни планове, промоции или намаляване разходите за доставка.
4. Застанете зад кауза
Социалната ангажираност включва много широк диапазон от активности и не винаги е свързана с даване на пари. Това може да бъде например доброволчество, за което да отделите от времето и енергията си, а и да въздействате положително на местната общност. Ако каузата е и в съответствие с ценностите на на компанията ви, то много лесно ще намерите съмишленици сред клиентите си и ще се доближите още повече до тях. Разкажете на клиентите и партньорите си за каузите, които сте подкрепили. За да дадете добър пример, може да разкажете историята и в социалните мрежи.
5. Планирайте
Подгответе се с конкретен план за завръщането към нормален ритъм на работа – какво ще промените и подобрите, как ще пренастроите бизнеса си. Никой не знае колко време ще продължи настоящата ситуация, но тя все някога ще свърши и тогава ще можем да излезем спокойно навън, ще се срещаме с любимите хора на любимите места и ще се усмихваме без маски.
6. Доверете се на правилните партньори
Партньорите са особено ценни в ситуации, в които можем да изпитаме затруднения. Ако има нещо, което научихме от финансовата криза през 2008 г., то е че компаниите, които имаха дисциплиниран подход към финансите и риск мениджмънта, успяха да се справят по-лесно със ситуацията. В тази връзка, сега е моментът да преизчислите разходите си и да прецените има ли загуби, които може да минимизирате. За целта може да използвате кредитен калкулатор, който ще намерите в платформата Твоят финансов съветник на УниКредит Булбанк. Освен това, винаги може да се обърнете към банков консултант, който да ви помогне да изготвите добър бизнес план за настоящата ситуация. Ако имате нужда от съдействие, може да потърсите банковите експерти от центъра ни за контакт с клиенти на 0700 184 84.