ПИНизи за безопасно ползване на банкови карти на ПОС терминал

ПИНизи за безопасно ползване на банкови карти на ПОС терминал
  • 18 юли 2016
  • 1754

Ето я и новата част от серията „Полезни ПИНизи за банкови карти“ на УниКредит Булбанк. След като вече знаете как да използвате безопасно картата си по време на почивка и при теглене на банкомат, сега ще обърнем внимание на използването ѝ на ПОС терминали.

Вярно е, че насоките няма да направят денонощието ви по-дълго, (защото 24 часа са твърде малко, нали?) но със сигурност ще ви осигурят допълнително време и спокойствие, че няма неприятности при плащането.

Плащането на ПОС устройства е много удобно, а с навлизането на безконтактните карти вече е и страшно бързо.

Знаем, че на касата всеки иска, но не може да бъде шесторъкия Шива, затова ние сме се погрижили – безконтактни карти има за всички от сърце. Но стига лирически отклонения – ето ги и съветите ни.

Дръжте картата си на удобно място

По време на плащане терминалът и картата ви следва да са на видимо място пред вас. Съветваме ви предварително да извадите своята карта, за да не губите време в търсене. Тази препоръка е насочена основно към женската аудитория, защото всички знаем, че дамските чанта и портмоне са една малка Вселена.

Не давайте безконтактната си карта

Ако банковата ви карта е безконтактна, то нашето твърдение от миналия пост, че “Sharing is caring” (от англ. език „Споделянето е загриженост“) е неправилно, важи с пълна сила и тук. По време на плащането картата трябва да остане при вас.

Прикривайте с ръка ПИН кода си

За тези, които попаднат на ПОС терминал, който все пак иска малко нежност и внимание, или с други думи въвеждане на 4-цифрения ПИН код, направете го, но прикрийте внимателно с ръка.

Подписвайте се, ако картата ви не е безконтактна

Разни ПОС устройства, разни идеали. Възможно е в някои търговски обекти ПОС терминалът да не желае автограф от вас. Това важи само когато на разписката пише „Не се изисква подпис“. В противен случай обаче трябва да се почувствате за кратко като знаменитост и да драснете един подпис.

Проверявайте размера на сумата преди плащане

Колкото и да мечтаете за прохладата вкъщи, чакайки на опашката в магазина, преди да потвърдите плащането, проверете дали сумата изписана на дисплея на ПОС терминала, е коректна. Надали искате две кофички кисело мляко да ви струват колкото цяла мандра. Ако установите, че плащането е дублирано, че са ви задължили с по-голяма или по-малка сума от дължимата и сте все още в обекта, то сигнализирайте веднага на търговеца. При неполучено от него съдействие следва да се обърнете към банката.

Свържете се с банката

Не само ПОС устройствата са със своенравен характер, понякога същото важи и за картите. Дали заради ретрограден Меркурий или нещо друго - в случай на отказано плащане, можете да се свържете с Центъра за контакт с клиенти на банката (0700 1 84 84), за да проверите каква е причината за отказ или да заплатите по алтернативен начин.

Предоставяйте документ за самоличност при необходимост

Доколкото ни е известно търговците все още нямат гадателски способности, затова има вероятност да ви поискат документ за самоличност, за да сверят името с това на вашата карта. Не се притеснявайте – това е техен ангажимент.

Не давайте да се записват данни от картата ви, освен когато…

Преди да решите, че търговците имат пълна власт – ние имаме доказателство, че това не точно така. Трябва да знаете, че те нямат право да записват данни от вашата карта. Разбира се, всяко правило има изключение, а в тази ситуация са дори две - когато плащането се извършва в обменно бюро или сте дали своите данни чрез съответната резервационна форма на хотел, туристическа или рент-а-кар агенция.

Вземане на карта, разписка и фактура

Когато прибирането вкъщи след работния ден вече не е пълен мираж и сте на финалната права – възможно е да пропуснете нещо, затова ние ви напомняме - не забравяйте да вземете своята карта, както и разписката от ПОС терминала заедно с издадените от търговеца допълнителни фактури и документи след плащането. Те могат да ви потрябват в последствие.

Забравена или открадната карта

Светът е голям и…опасност дебне отвсякъде, за съжаление. В случай, че забравите своята банкова карта при търговеца, изгубите я или ви я откраднат – спокойно, всичко е под контрол. Незабавно позвънете на денонощния Център за контакт с клиенти и картата ви ще бъде своевременно блокирана.

Допълнителни услуги

Допълните услуги като SMS нотификация, виртуален ПИН или застраховка са превантивна мярка, ако знаете, че често попадате в ситуации, подобни на Мърфи и неговите закони.

Очаквайте следващите съвети от серията „Полезни ПИНизи за банкови карти“ на УниКредит Булбанк, които ще бъдат за безопасно пазаруване в интернет.


Малинка Петрова

Управление „Карти“

Малинка Петрова е експерт „Картови иновации“ в УниКредит Булбанк. Притежава опит в сферата на картовия риск и в провеждането на обучения , свързани с картовия бизнес. Участва в редица проекти, проучвания и разработване на нови картови продукти и услуги. Завършила е Информационни технологии в Университет по библиотекознание и информационни технологии. В свободното си време се посвещава на хобита като приложни изкуства, танци и пътувания.

Nbmjolb/QfuspwbAVojDsfejuHspvq/Ch

Вижте всички статии от Малинка Петрова


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни