Как да даряваме безопасно?

Как да даряваме безопасно?
  • 09 юни 2016
  • 2183

Дарявайте! Това послание ежедневно стига до нас. В сутрешните блокове виждаме многодетни майки, които не могат да си платят тока, във фейсбук гледаме болни деца, организират се концерти в подкрепа на нуждаещи се хора, реалити шоу програми градят рейтинг върху човешко нещастие. Пратете смс, преведете сума по сметка, пуснете левче в кутия. Естествената човешка съпричастност е подложена на постоянно изпитание. В същото време се появяват съобщения за измами, злоупотреба със съчувствието на хората. Задаваме си и въпроса щом не можем да помогнем на всички нуждаещи се, как да изберем кого да подкрепим.

По информация на Български дарителски форум в България има регистрирани над 36,000 неправителствени организации, които приемат дарения. Общата стойност на дарените суми за 2014 са 113303 205 лв. като 58 % от всички дарения са от фондации, 35% – от компании и 7% физически лица. Макар че броят на физическите лица-дарители в България нараства, в Европа и САЩ отделните хора, които даряват, са много повече, отколкото в нашата страна.

Как да бъдем по-активни и в същото време да не станем жертва на измама? Всички тези теми обсъдиха доброволците на УниКредит Булбанк с Красимира Величкова, директор на Български дарителски форум.

Опитахме се да дадем отговор на няколко често задавани въпроси за това как избираме кауза, която да подкрепим.

Има ли добра и лоша кауза?

Няма лоша кауза. Всяка кауза, която приемаме искрено и имаме желание да се осъществи, е добра кауза. Дали ще подпомагаме болни деца, ще се грижим за кучета, ще подкрепяме образованието или ще даряваме за честни избори –всичко е личен избор, който всеки от нас прави. Обвързването с кауза е емоционален процес и всеки човек има нужда да вярва искрено и да се идентифицира с каузата, за да дари средства или труд. При всички случаи, обаче, при избора не трябва водеща да е единствено емоцията. Винаги е добре да се има предвид кой предлага инициативата, способна ли е организацията да осъществи ангажимента си, дали е единствено медиен репортаж или е тежък проблем, на един човек ли помагаме или се опитваме устойчиво да обхванем цяла рискова група.

Дарение или доброволчески труд?

За да съществува една НПО, са необходими средства: самите проекти изискват финансиране, плащат се заплати на хората, които ги реализират, има наем и консумативи на офиса. В този смисъл всяко едно финансово дарение е добре дошло. Помислете добре коя е организацията и каузата, на която си заслужава да дарите. Освен пари, обаче, може да дарите и своето време и труд. Това е не по-малко стойностно за една организация и е огромен принос към дейността й. Станете доброволци! Изберете своята кауза и дарете труда си: можете да почиствате, да преподавате английски, да направите уебсайт, да обучите на компютърни умения, да споделите своя опит и познание. Възможностите са безкрайни. Понякога организациите нямат опит в работата с доброволци. Споделете с тях какво умеете или искате да правите в тяхна подкрепа. Бъдете активни и намерете своята кауза и организацията, която има нужда от вас.

Как проверяваме дали една кауза или организация е надеждна?

За това имаме нужда от партньори. Неправителственият сектор често обхваща дейности, които са свързани с дълбоката съпричастност на хората. Бъдете внимателни! Съчувствието не трябва да е водещо, когато решите да дарявате. За да не се злоупотреби с вашето доверие, трябва внимателно да проверите къде отиват парите ви. Обърнете се към партньори, които познават неправителствения сектор. Така както внимателно проучвате компаниите, с които работите, хората, към които се обръщате, проверявате фактурите, така отговорно трябва да се отнасяте и към най-малкия акт на дарение.

За какво трябва да внимаваме

Винаги обръщайте внимание дали дадена кауза е посочила дарителска сметка. Разликата между дарителска и лична сметка, е че дарителската сметка e само за лечение и не позволява да се тегли или да се плаща в брой – в такъв случай разплащанията са целеви и лесно проследими. Единственият начин да разпознаем дали една сметка е дарителска при кампании за лечение на деца, например, е самата сметка да е на името на детето. Това означава, че тя е защитена.

Не приемайте като единствена гаранция за достоверност на дадена кауза подкрепата й от известни публични лица – те самите могат да бъдат подведени. Не дарявайте на улицата или по обяви във фейсбук, освен ако няма ясни доказателства, че инициативите са достоверни. Имате право и е важно да искате отчет за всички ваши дарения. Всяка НПО, която набира дарения, е длъжна да уведомява всички свои дарители как се разходват средствата, на своя уебсайт, например.

Когато даряваме, винаги има известен риск, поради субективните рамки на благотворителността. От нас зависи да намалим до минимум този риск и да изискваме информация за какво се ползват даренията ни.

Бъдете активни, защото няма по-голяма удовлетвореност и радост от това да знаем, че сме допринесли и сме част от успеха на своята кауза!


Диляна Стоянова

Управление „Връзки с обществеността и комуникации“

Старши мениджър Спонсорства и събития

Диляна Стоянова отговаря за политиката за спонсорства и дарения на УниКредит Булбанк, онлайн и офлайн бизнес събитията и корпоративна социална отговорност. Работила е по много местни и международни проекти, свързани с: конвенции на банката, доброволческа програма, културни събития, спортни състезания, спонсорски инициативи, европейска обиколка на Купата на УЕФА Шампионска лига, вътрешна и външна комуникация. Професионалният й път в УниКредит е както в България, така и в централата на банката в Милано. Диляна се интересува от устойчиво развитие, винаги намира време за четене на художествена и научна литература. Обича да пътува, но и да седи вкъщи, музиката, но и тишината, приятелите и семейството, но и времето сама. Обръща голямо внимание на дъщеря си, която е обещаваща млада цигуларка.

Ejmzbob/TupzbopwbAVojDsfejuHspvq/Ch

Вижте всички статии от Диляна Стоянова


Последвайте ни в социалните мрежи

Пишете ни